De bruggen van Coolhaveneiland

Ons eiland mag dan in de technische zin niet letterlijk een eiland zijn maar waar zouden bruggen voor nodig zijn als het niet is om twee stukken land te verbinden? En daar wij technisch gezien beschikken over 6 bruggen rondom ons denk ik dat we het wel verdiend hebben om te beweren dat we op een eiland wonen. Maar hoe werken die bruggen nou precies? En wat is de geschiedenis erachter? Dat en meer leuke feitjes lees je hier.

Achterhavenbrug
De Achterhavenbrug is geopend in 1965. De brug verkreeg deze naam omdat hij ligt aan het stukje wat benoemd is als de Achterhaven, gegraven in 1417 tussen de Nieuwe Maas en het Achterwater in Delfshaven. Na de watersnoodramp in 1953 werd er op de locatie een keersluis aangelegd die alleen in noodgevallen sluit. De brug is vervolgens aangelegd met als functie de waterkering te verhogen. Net zoals de andere bruggen die Coolhaveneiland omsingelen, is de Achterhavenbrug een basculebrug. Dat houdt in dat het een beweegbare brug is die in tegenstelling tot een normale ophaalbrug maar 1 draaipunt heeft in plaats van twee. De brug gaat dus aan een kant omhoog en omlaag.

Pieter de Hoochbrug
In 1922 werd de Coolhaven gegraven, 10 jaar later, in 1932, werd de Pieter de Hoochbrug aangelegd. Deze brug staat bekend als een dubbele basculebrug, oftewel, het zijn 2 bruggen die samenwerken als 1. Het feit dat er 2 draaipunten werken aan de Pieter de Hoochbrug betekent niet dat het een ophaalbrug is, dat is 1 brug die aan twee kanten omhoog wordt gehaald, de Pieter de Hoochbrug bestaat echter uit 2 delen die beide rusten op een centraal punt in het midden, elk punt wordt met 1 draaipunt hoog gehaald. Het zijn dus eigenlijk 2 basculebruggen. Sommigen herinneren zich misschien dat de brug in 2004 gerenoveerd werdt en er in deze tijd een een veerpont heen en weer ging tussen het eiland en het metrostation aan de overkant. Vandaag de dag wordt alleen de zuidelijke basculebrug nog geopend, er wordt dus nog maar 1 draaipunt gebruikt.

Coolhaven- en Parkhavenbruggen
De laatste bruggen (of schutsluizen) worden vaak gegroepeerd als Parksluizen maar dit uiterste stukje Coolhaveneiland bestaat eigenlijk uit 4 verschillende bruggen: de 1e Coolhavenbrug, de 2e Coolhavenbrug, de 1e Parkhavenbrug en de 2e Parkhavenbrug. Een opvallend feitje is dat tram 8 gebruik kan maken van elke brug. Net als auto’s, fietsers en voetgangers kan de tram er dus voor kiezen om de andere brug te gebruiken als er 1 openstaat. Dit zijn misschien wel de meest opmerkelijke bruggen waarover ons eiland beschikt aangezien Parksluizen in 2009 officieel benoemd is tot rijksmonument.